WRAK THISTLEGORM
Na terenie Morza Czerwonego znajduje się wiele miejsc, gdzie zatopione statki przyciągają nurków z całego świata. Jednym z takich miejsc jest miejsce zatonięcia statku THISTLEGORM.
Thistlegorm, najpopularniejszy wrak Morza Czerwonego. Zbudowany w 1940 roku w stoczni Thompson & Sons Ltd w Sunderland (Wielka Brytania), był frachtowcem o napędzie parowym o długości 126,5 m i ładowności 9000 ton brt, był wyposażony w trzy niezależne trzycylindrowe silniki o mocy 1850 kM umożliwiające rozwinięcie max. prędkości do 10,5 węzła. Obsługiwany przez 39 osobową załogę. W czasie drugiej Wojny Światowej, wyposażono go w dwa działa, które usytuowano na rufie,4,7-calowe lekkie działko przeciwlotnicze oraz 40-milimetrowe ciężkie działo przeciwlotnicze.
W swoją ostatnią podróż wyruszył z Glasgow do Aleksandrii, transportując zaopatrzenie dla brytyjskiej 8 Armii walczącej w Egipcie z Africa Korps. Po opłynięciu Afryki, statek zatrzymał się u wejścia do cieśniny Guobal. W nocy z 5 na 6 października 1941, około północy, Thistlegorm został zauważony i zaatakowany przez niemieckie bombowce He-111. Na skutek bombardowania wybuchła przewożona amunicja oraz kocioł parowy, przesądzając o losach statku. Wrak leży równo na stępce (z wyjątkiem oderwanej części rufowej) na głębokości 30 metrów.
Thiestelgorm to muzeum militariów. Obejrzeć możemy jeepy, ciężarówki, ponad 160 motocykli, amunicję, przenośne generatory prądu, części zamienne do samolotów i samochodów wojskowych, leki, opony terenowe oraz gumowe buty. Dodatkowo znajdowały się tam dwa opancerzone lekkie czołgi, dwie lokomotywy parowe z całą masą innego wyposażenia. Po wojnie wrak znalazła w 1955 roku ekipa Jacques’a Cousteau płynąca na pokładzie statku Calypso, ale zachowała w tajemnicy szczegóły jego położenia.
Wrak ponownie „odkryto” w latach 70-tych, ale dopiero 20 lat później zaczął być on szeroko znanym i popularnym celem nurkowań rekreacyjnych, w 1993 roku opis nurkowania na SS Thistlegorm zostaje opublikowany w brytyjskim magazynie „Diver„.
Wrak statku SS Thistlegorm leży w odległości 38 mil od portu w Hurghadzie, 31 mil od El Gounay, oraz 31 mil od Sharm el-Sheikh. Przejrzystość wody w tym miejscu zwykle nie przekracza 15-30 metrów, a prądy są zazwyczaj bardzo silne. Jest to duży wrak i go zwiedzić w całości trzeba zaplanować przynajmniej dwa nurkowania.
W trakcie pierwszego nurkowania zwiedzamy wrak od zewnątrz, opływając go dookoła, oglądamy oderwaną i przewróconą na lewą burtę rufę oraz lokomotywy, które siłą wybuchu wyleciały ze statku i teraz znajdują się 30 m od wraku. W części rufowej spotykamy doskonale zachowaną śrubę i ster statku, a od strony pokładu dwa niezniszczone podczas eksplozji działa. W miejscu, gdzie nastąpiło rozerwanie wraku na pewno spotkamy amunicję dużego kalibru z widocznymi danymi ich produkcji, czterysta kilogramowe miny przeciwczołgowe i dwa przewrócone do góry gąsienicami lekkie czołgi, oraz kilka opon terenowych. W części dziobowej tuż za mostkiem po obu jego stronach na pokładzie, na głębokości około 18-20 m znajdują się dwa wagony węglowe. Płynąc dalej w stronę dziobu natrafimy na kolejne dwa wagony, tym razem są to cysterny na wodę słodką. Odkryjemy duże kołowroty z linami oraz windy kotwiczne, na których znajdują się ogromne łańcuchy kotwiczne. Jedna kotwica do dzisiaj znajduje się na lewej burcie wraku, druga zaś posiada rozwinięty łańcuch o długości blisko 200 m. Drugie nurkowanie to penetracja statku od wewnątrz. Zobaczymy tam dwa poziomy ładowni z węglem, ciężarówkami i oponami do nich, motocyklami, elementami samolotów oraz jeepami.
Thistelgorm to także bogactwo podwodnego życia, porośnięty przez twarde i miękkie korale oraz różnorodne gąbki. Zamieszkuje go również wiele dużych ryb: barakudy, napoleony, mureny, grupery, skrzydlice, krokodylowce, tuńczyki. Bardzo często, przy nurkowaniach porannych można się tutaj natknąć na rekiny szare i rafowe.