Rafa Abu Nuhass

Wraki Morza Czerwonego – Abunuhass

Na terenie Morza Czerwonego znajduje się wiele miejsc, gdzie zatopione statki przyciągają nurków z całego świata. Jednym z takich miejsc jest rafa koralowa Abu Nuhass.

abunuhass

Abu Nuhass to rafa leżąca na trasie żeglownej przez Morze Czerwone. 17 września 1869 roku został otwarty Kanał Sueski, który stał się najbliższą drogą do kolonii indyjskich. Wiele statków, głównie pod angielską banderą, przepływało przez ten mający złą sławę akwen. Często kończyło się to tragicznie z uwagi na liczne rozsiane po całym morzu rafy koralowe, mało widoczne i śmiertelnie niebezpieczne.

Rafa Abu Nuhass, została ochrzczona „żelazną” lub „blaszaną” ze względu na ilość wraków, które skończyły w tym miejscu swoją podróż. Unikatowe miejsce na Morzu Czerwonym oferujące nurkowanie na kilku wrakach położonych obok siebie: Carnatic, Chrisoula K, Giannis D i Kimon M. Możemy zobaczyć tu również szczątki wielu innych wraków, niestety całkowicie już zniszczonych.

carnatic

Carnatic wrak z butelkami wina. Położony na głębokości maksymalnej 28 m, wystaje na głębokość do 15 metrów. Spoczywa na lewej burcie, równolegle do ściany rafy. Nurkowie nazywają go zazwyczaj „frachtowcem przewożącym wino” lub „wrakiem z butelkami wina” z tego powodu, że w jego części dziobowej leżała znaczna liczba butelek wina, portwajnu, szampana, piwa i wody sodowej. Dziś butelki te znalazły miejsce w witrynach prezentujących zbiory nurków i tylko stare zdjęcia świadczą jeszcze o różnorodności butelek, jakie można było w nim niegdyś znaleźć. Drewniane pokłady z biegiem czasu zmurszały, tylko stalowe ramy, dziś porośnięte grubą warstwą koralowców miękkich, wytrzymały 125 lat w morzu. Stanowią przepiękne motywy fotograficzne, a nurkowanie w kadłubie przypomina spacer pod arkadami. Tysiące zmiataczowatych wydają się tworzyć niemal nieprzeniknioną zasłonę, która dzieli się niczym dotknięta niewidzialną ręką, ustępując z drogi nurkowi.

chrisoulak

Chrisoula K wrak z glazurą. Statek ten, mający długość 60 m, zatonął w 1982 roku. Jego wrak spoczywa pionowo w stosunku do rafy, dziobem na jej zboczu. Jest dobrze zachowany, lecz ze względu na młody jeszcze wiek skąpo porośnięty. Przy śrubie, stanowiącej najgłębsze miejsce wraku, głębokość wynosi 28 metrów. Po silnie wgniecionym dziobie można się zorientować, z jaką siłą statek uderzył o rafę. Nadbudówki wystają na głębokość 6 m, jedynie maszt sięga aż na powierzchnię. Komin jest oderwany i leży z boku na piasku. Ładunek, który stanowiła glazura, do dziś znajduje się w ładowni.

giannisd

Giannis D frachtowiec przewożący drewno. Przedostatnim statkiem, który zakończył rejs na rafie Abu Nuhass był grecki frachtowiec, który 19 marca 1983 r. wpłynął na rafę i w krótkim czasie zatonął. Wrak ma około 80 m długości i 10 m szerokości. Leży na głębokości 20 m pod ostrym kątem w stosunku do rafy, ukosem na piaszczystym dnie. Stępka skierowana jest w stronę ściany rafy, zaś nadbudówki w stronę otwartego morza. Na dachu rafy, na głębokości 3 m spoczywa duża kotwica. Wrak jest przełamany w połowie, jeden z masztów wystaje aż na głębokość 3 m pod powierzchnię wody. Przednia część jest dobrze zachowana, a ponadto obficie porośnięta koralowcami twardymi i miękkimi. Ukośne położenie części dziobowej jest niekiedy irytujące: nurek musi sobie uświadamiać, że to nie on płynie krzywo, lecz statek leży ukosem.

kimonm

Kimon M wrak z soczewicą. Ten mierzący 60 m statek zatonął w 1976 roku. Jest dobrze zachowany, lecz jeszcze słabo porośnięty. Wrak spoczywa na sterburcie dziobem bezpośrednio na zboczu rafy, zaś śruba sterczy w kierunku otwartego morza. Rufa, znajdująca się na głębokości 32 m, stanowi najniższe miejsce wraku. Do dużych ładowni można nurkować tylko kilka metrów w głąb. Odradzamy zbyt dalekie zagłębianie się w nie, gdyż można łatwo zahaczyć o deskowanie usztywniające i odstające części. Nadbudówki sięgają na głębokość 10 m poniżej powierzchni morza.